Nem csak bulvár cikkek fogalmaznak így, hanem ún. pszichológiai írások is, sőt, egész tanulmányokat fűznek fel erre a fajta gondolkodásmódra. Így jön elő az „áldozathibáztatás” fogalma is, ami rengeteg indulatot vált ki mindenféle bűncselekmény, de akár egyszerű balesetek esetében is. Létezik ugyanis egy általános emberi tulajdonság: szeretjük az áldozatokat hibáztatni, hogy úgy érezzük, minket nem érhet utol ugyanaz a tragédia, mint azt, akit a férje megvert, akit megtámadtak az utcán, aki súlyosan megsérült egy ütközésnél, akit elütöttek, miközben biciklizett, akit zaklattak a munkahelyén…
De míg a nép hangja szereti az áldozatot hibáztatni, addig az új PC hozzáállás minden felelősséget levenne az áldozat válláról. Magyarul: soha nem beszélhetünk arról, hogy az, aki pórul járt, miben hibázott, hiszen ő járt pórul, vagyis a másik félre kell kenni minden felelősséget. Ha egy nő felmegy egy idegenhez és az zaklatja, bántalmazza, akkor ő semmiben nem hibás. Ha egy gyalogost elütnek az úttesten, ő semmiben nem hibás. És így tovább.
Ezzel az egész szemlélettel, mindkettővel, az áldozathibáztatóval és az áldozatot semmiben nem hibáztatóval egyaránt az a baj, hogy rohadtul nem érdeklik a tények. Nem érdekli, hogy az adott esetben mi történt, mi előzte meg a tragédiát vagy problémát, egyszerűen csak beáll egy többségi (vagy éppen kisebbségi) vélemény mögé, és azt szajkózza. Márpedig ez mindenhez vezet, csak ahhoz nem, hogy tárgyilagosan elemezzünk egy-egy esetet, és ahhoz főleg nem, hogy megelőzzük a hasonló esetek jövőbeli bekövetkeztét. Ideológiát gyártunk valamiből, csak, mert ez egyszerűbb, mint egyedileg elemezni dolgokat.
A hűtlenség összevetése bármivel, aminek bűncselekményekhez van köze, ugyanilyen ostoba megközelítés. Vagy, ha lehet még ostobább, hiszen valójában nincs áldozat. Sem elkövető. Ahol nincs bűncselekmény, ott ezekről a kategóriákról se beszélhetünk. Ha valaki eltitkol valami más, súlyos tényt a partnere elől, mondjuk azt, hogy halálos beteg, hogy kirúgták az állásából, hogy nyert a lottón vagy éppen elkártyázta a család összes pénzét… szóval bármit, ami súlyosabb, mint egy hűtlenség, akkor vajon úgy beszélünk róla, mint elkövetőről? A hazugsága önmagában bűncselekményként jelenik meg? Vagy csak hazugságként? És megpróbálunk magyarázatot találni arra, vajon miért is viselkedett így?
De nézzük az „áldozathibáztatás” kérdését a hűtlenség kontextusában. Itt ugye arról van szó, hogy azt feltételezzük (nem mi, hanem akik ilyen terminológiát használnak), hogy a „megcsalt” fél az áldozat, ellene követtek el valami súlyosat, bár az esetek nagy részében vele semmi nem történt, nem szenvedett kárt. De ha a hűtlenség kiderül, és a hűtlen fél megpróbálja megmagyarázni, hogy miért is tette, amit tett, akkor mindenféle magyarázata, ami arra irányul, hogy a partnere viselkedése mennyiben járult hozzá a döntéséhez, pusztán áldozathibáztatásként lesz elkönyvelve.
Magyarul: az, aki mellől a partner félrelép, könnyen lesöpörhet magáról minden felelősséget, mert az puszta áldozathibáztatás, tehát nem illik.
Milyen magyarázatok számítanak „áldozathibáztatásnak” ennek fényében?
-- Nem figyelsz rám, nem törődsz velem, elhanyagolsz.
-- Nem kommunikálsz velem, elzárkózol. Próbáltam veled megbeszélni a problémáinkat, de nem lehetett.
-- Nem érzem, hogy fontos lennék számodra.
-- Nem érzem, hogy szeretnél. Nem is szeretsz.
-- Nincs szexuális életünk. Pocsék a szex. Pocsék, és jeleztem is, de nem érdekelt.
-- Lekezelő vagy, gonoszkodsz, rosszul bánsz velem.
-- Bántalmazol.
-- Bántod a gyerekeinket (vagy másokat, akiket szeretek.)
-- Te is hűtlenkedsz.
-- Nem érzem magam férfinak/ nőnek melletted.
-- Nem kívánlak már.
-- Nem tudlak férfinak/ nőnek tekinteni, csak testvérnek vagy valami hasonlónak.
-- Úgy érzem, visszahúzol, nem hagysz fejlődni.
-- Mondtam neked, hogy nem vagyok monogám, de nem akartad megérteni.
És még folytathatnánk a sort. Ha minderre azt mondjuk, hogy nem érdekel, mert én vagyok az áldozat és semmi nem számít, ami a hűtlenséget megelőzte, akkor vajon mennyi esélyünk van megoldani a problémáinkat? És itt nem arról beszélek, hogy milyen esélyünk van megbocsátást nyerni… Nem: arról beszélek, hogy szinte minden kapcsolatban (egész kevés kivételtől eltekintve) két ember alakítja úgy a dolgokat, ahogy, és nem az a szerepkiosztás, hogy van egy áldozat meg egy elkövető. Hanem két felnőtt ember van, akik olykor hibáznak, olykor súlyos dolgokat követnek el, vagy éppen nem csinálnak semmit. És éppen az a baj.
A hűtlenség sokszor csak az a pont, amibe olyan kényelmesen bele lehet kapaszkodni, szőnyeg alá söpörve minden mást, mert azt mindenki nagyszerűen érti, hogy a másik félredugott… A többi finomságot sokkal nehezebb megbeszélni, láttatni.
Mindezzel nem azt akarom mondani, hogy minden hűtlenség mögött ott van a partner valamely hibája. Létezik olyan is, hogy valaki egy tökéletesen boldog és kielégítő kapcsolat mellett folytat alternatív kapcsolatokat. De ettől még valami oka biztos van rá. Ha a partnere nem kíváncsi erre az okra, akkor soha nem fogja megtudni… Az már más kérdés, hogy amikor minden (vagy a dolgok egy része) napvilágra kerül, miként döntünk: folytatjuk nem mono formában vagy sem, de tisztázásra úgy nem kerülhet sor, hogy csak az egyik fél magatartását vizsgáljuk és minden felvetést, ami a másik dolgait illeti, áldozathibáztatásként lesöprünk az asztalról.