Nem ment könnyen, de mostanra mégis sikerült megnéznem a Nyitva című magyar filmet. (Rendező: Nagypál Orsi) Tekintve, hogy már majdnem 2020 van és tavaly mutatták be, nem mondhatnám, hogy elsiettem, pedig megpróbáltam eljutni moziba, mikor vetítették... Mindenesetre most megfelelő társaságban tudtam megnézni és mondhatom, igazán jót szórakoztunk. Mert persze ezt a témát csak komédiába csomagolva lehet előadni. Vagyis dramedy-be, ami félig dráma és félig komédia. 



Az alaphelyzet sokaknak ismerős: adott egy néhány éve együtt élő középosztálybeli pár. Jók a körülményeik, semmiben nem szenvednek hiányt, kapcsolatukra azonban már nem jellemző a szenvedély, sőt, egy ideje nem is igen van szex, de egyébként szeretik és félszavakból is megértik egymást... Az se meglepő, hogy a férfinak, Bálintnak (Kovács Lehel), akinek egyébként, csak a sok altesti poén kedvéért persze urulógusnak kell lennie, ez az állapot tulajdonképpen megfelel. Az anyakönyvvezető lány, Fanni (Radnai Csilla) az, aki mindenképpen lépni akar valamerre a teszthalott állapotból. 

Elég hamar a lényegre tértünk és nyomban előkerülnek a szokásos "mi számít megcsalásnak" kérdések... Bálint rajtakapja Fannit azon, hogy maszturbál, mire kiakad. Fanni észreveszi, hogy Bálint az egyik kolléganőjével flörtöl, mire kiakad... Persze a film keretei nem engedik, hogy egy kapcsolat hosszas agóniáját megfigyeljük, vagyis elég hamar eljutunk a merész lépésig, mégpedig addig, hogy a nyitott kapcsolat irányába mozdulnak el. Innentől SPOILER, aki meglepetést szeretne, ne olvassa tovább. 

Fanni áll elő azzal, hogy kíséreljék meg, milyen, ha igazán őszintén beszélnek egymással a vágyaikról. Az egyik jelenetben ülnek a franciaágyon és listát írnak arról, hogy ki mit szeretne az ágyban (és azon kívül) másképp. Kicsiben kezdik: több orális szexre vágynak mindkét részről, aztán elég hamar eljutnak az édeshármasig. Persze, hogy Bálint berzenkedik az ellen, hogy a harmadik fél férfi legyen, de nővel kipróbálják. Mondjuk az, hogy bárokban szednek fel embereket, nekem nem túl életszerű, főleg, ha a karakterüket nézzük, mert Fanni inkább befeléfordulónak tűnik, sokkal inkább el tudnám képzelni, hogy a neten próbálkoznak, de az persze lassabb történetszövést tenne csak lehetővé.

A hármas után szvingerklub is következik, de persze nem történik semmi, mert Bálintra orvosként van szükség, és naná, hogy az egyik legjobb barátja a mentős, mikor az egyik vendéget újra kell éleszteni. Így aztán az egész kapcsolati nyitás kérdés nem maradhat titokban, sokkal többen tudomást szereznek róla, mint amennyire ez a valóságban általában megtörténik. Például Fanni bátyja is értesül róla, aki egy szerintem fontos kulcsmondatot fogalmaz meg: szerinte sokkal jobban bánthatják egymást, akik a nyitott kapcsolatot vállalják, mint azok, akik csak diszkréten hűtlenkednek - és végre nem arról van szó, hogy csak a férj jár félre, hanem a feleség is, de erről mélyen hallgatnak mindketten. 

Kell lennie olyan párnak is, ahol a nő a legválogatotabb fenyegetéseket fogalmazza meg, ha őt a férje valaha megcsalja - még jó, hogy végül ez a páros is ráfanyalodik a szvinger klubra. Persze megint csak nem tudjuk meg, történik-e ott valami, vagy megállnak a nézelődésnél. Ami azért nagyon nem mindegy. 

Dramaturgiailag szempontjából kötelező kör, hogy a nagy nyitás rosszul süljön el, és így a főszereplő pár egy ponton el is jut a szakításig: hiába egyeztek meg abban, hogy külön is kalandozhatnak, mikor Bálint arra jön haza egy konferenciáról, ahol neki nem jött össze a hódítás, hogy a barátnője egy másik pasival töltötte az éjszakát, mégiscsak kiborul. 

Nagyon aranyos, hogy folyamatosan és menet közben fogalmazzák meg a szabályokat, mert bármennyire is intelligensek, egyáltalán nem tudják előre elképzelni, mi fog rosszul esni... De az ad hoc megfogalmazott szabály nem érvényes visszamenőleg, bármennyire is szeretnék számon kérni egymáson. 

A filmet az is szerethetővé teszi, hogy a szereplők nem extrém szépek, és tele van komplexusokkal. Persze ez magából a műfajból is fakad, de mindenképpen pozitívum: Fanni bizonytalan a nőiességében és problémázik a női test tárgyiasítása miatt, Bálint meg a testmagassága miatt parázik néha. Viszont azok, akikkel megcsalják egymást, vagy akikkel más kontextusban összejönnek, nem jelentenek igazán veszélyt. Hiszen, ahogy eleve sejthető volt, a történet nem a tragikus végkifejlet felé halad és a pár ki fog békülni. 

Az viszont kellemes meglepetés volt, hogy az utolsó jelent sugallata szerint nem térnek vissza a monogámia világába, hanem tovább kalandoznak: kontkrétan egy párcsere látszik kibontakozni a szaunában... 

Ha még nem láttátok, mindenképp nézzétek meg, és főleg nézessétek meg azokkal, akik nem tudnak mit kezdeni a nem monogám kapcsolatokkal. Hátha egy kicsit jobban meg fogják érteni, miért nem működik az egypartnerűség hosszú távon. Szerencsére a film nem akar semmit lenyomni a torkunkon, ha érzékelhető is benne a nevelő célzat, alapvetően igyekszik egy olyan valóságot bemutatni, ami egyelőre még kevés pár mindennapjainak része. Vitaindítónak is kiváló, ha baráti társaságban szeretnénk megtárgyalni a témát.